Woensdagworkshop, 29 mei: Identificeren van fluweel

Vroeg 19de-eeuws Chinees zijde-fluweel voor de Europese markt  (TRC 2018.2401).

Vroeg 19de-eeuws Chinees zijde-fluweel voor de Europese markt (TRC 2018.2401).

Als onderdeel van het programma rond de TRC tentoonstelling over de geschiedenis en het gebruik van fluweel, organiseert het TRC een workshop van drie uur over het identificeren van allerlei types van fluweel, waaronder bedrukt fluweel, ciselé, gesneden en ongesneden fluweel, geplet fluweel, devoré, enz.  

De workshop is bedoeld voor degenen die geïnteresseerd zijn in allerlei soorten fluweel, en niet zozeer voor hen die graag zelf fluweel willen maken. De workshop wordt gegeven door mevr. dr. Gillian Vogelsang, directeur van het TRC.

Datum: 29 mei 2019. Tijd: 10.00 tot 13.00. Kosten: 25 euro, incl. koffie en thee. Plaats: TRC, Hogewoerd 164, 2311 HW Leiden. Taal: Nederlands. Graag tevoren aanmelden, Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.

 

 

A Russian ribbon with a history

Er zijn geen vertalingen beschikbaar.

A St. George ribbon, produced and distributed in Russia to mark the end of World War II (May 2019). TRC collectiom

A St. George ribbon, produced and distributed in Russia to mark the end of World War II (May 2019). TRC collectiom

On Saturday, 18th May 2019, TRC volunteer Shelley Anderson wrote:

I visited St. Petersburg (Russia) on a national holiday. Victory Day, 9 May, celebrates the end of the Second World War, or, as it’s known in Russia, the Great Patriotic War. Millions had gathered in St. Petersburg to participate in a massive parade. Many carried placards with photographs of relatives who had fought and died during the war and the brutal siege the city had suffered. You could spot some people in 1940s-style military uniforms. Thousands of people also wore a ribbon on their chest.

I was curious about this wide ribbon, tied in a bow. It’s called the Saint George ribbon, after a patron saint of Russia, and has three black stripes and four orange ones. It is worn on the left side, closest to the heart, as a symbol of respect for those who  died during the war and as a symbol of pride in being Russian. Its history goes back to 1769, when Empress Catherine the Great first established the prestigious military decoration, the Order of St. George. The black stripe symbolised gun powder, while the orange symbolised the fire of war.

Lees meer: A Russian ribbon with a history

 

About André Rieu, Volendam, and American GI's.

Er zijn geen vertalingen beschikbaar.

Postcard with two German soldiers and two women in Volendam-style costume, 1943 (TRC 2019.1436).

Postcard with two German soldiers and two women in Volendam-style costume, 1943 (TRC 2019.1436).

On Friday night, 17 May 2019, Willem Vogelsang wrote:

Tonight Gillian and yours truly watched a music show by André Rieu (we are not proud). What struck us was a group of supposedly Dutch girls in folkloristic costume dancing on the stage. They looked perfect. That is, from a distance. Long blond hair, blue eyes, and you could imagine tulips sticking out of their ears.

But a closer look revealed that their costume was rather weird: they covered their head with the Volendam cap, which, I know, appears to be world-famous and for many is The cliché of Holland. That is fine, but they also wore bright yellow and painted clogs, which again seem to be very Dutch (although I have never worn them and I am afraid my Dutchness is beyond doubt). A little detail, however, is that the Volendam cap and yellow clogs do not go well together. Women in Volendam wore black, carved clogs during the week, and shoes on Sundays. A little detail, but still...

That was not all. In between the Volendam cap and non-Volendam clogs the girls on André Rieu's stage also wore what looked like South German / Austrian Dirndl outfits. I like these costumes, and all they contain, but not really what one would expect to see anywhere in Holland (I am talking about the clothes). 

Lees meer: About André Rieu, Volendam, and American GI's.

 

Weekend workshop: Wat is kant? 31 aug. - 1 sept. 2019

Detail van een doopjurk gemaakt van Brussels kant  c. 1820. TRC 2014.0831.

Detail van een doopjurk gemaakt van Brussels kant c. 1820. TRC 2014.0831.

Kant is één van de fijnste stoffen die door de mens kan worden gemaakt. Kant wordt al eeuwenlang in verschillende vormen gefabriceerd, en deze verschillen weerspiegelen veranderingen in levenswijze, mode en technologie. Maar er zijn nog heel veel vragen. Zoals: wat is nu eigenlijk kant? Hoe wordt het gemaakt? Hoe kun je de verschillende vormen onderscheiden? Dit zijn enkele van de vragen (en er zijn er nog veel meer) die we hopen te beantwoorden op deze tweedaagse cursus.

Het doel van de cursus, die een herhaling is van een succesvolle cursus die in november 2017 en september 2018 is gegeven, is om de deelnemers in staat te stellen de beginselen van kant-productie te begrijpen, en om de verschillende gereedschappen en vormen van kant te bekijken en bestuderen.

De eerste dag is gewijd aan de identificatie van de voornaamste typen van kant, met inbegrip van appliqué en geborduurd kant. Dit deel van de cursus omvat ook praktisch werk. De tweede dag wordt besteed aan de identificatie van allerlei voorbeelden van kant, en het zelf maken van enkele stukjes kloskant.

Deelnemers zullen allerlei soorten kant uit de collectie van het TRC kunnen bestuderen, sommige daarvan zijn zeer uitzonderlijk. De cursus wordt gegeven door Olga Ieromina, een kantklosser en conservator van de TRC kant-collectie. Als u zelf enige stukken kant tijdens de cursus wilt laten bestuderen, aarzel dan niet deze mee te nemen. 

Datum: 31 augustus en 1 september 2019. Tijd: 10.00 – 16.00. Plaats: TRC Leiden, Hogewoerd 164, 2351 HW Leiden. Docent: Olga Ieromina. Taal: English. Registratie tevoren is verplicht ( Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. ). Kosten: 175 euro. Aantal deelnemers: maximaal 8.

 

Fijn Fluweel! Nieuwe tentoonstelling in de TRC-galerie, tot 27 juni 2019

Een baan fluweel uit Italië met een klassiek bloemenpatroon (TRC 2018.2510).

Een baan fluweel uit Italië met een klassiek bloemenpatroon (TRC 2018.2510).

Fluweel is een rijk, gevarieerd en veelzijdig soort textiel dat op veel verschillende en soms verrassende manieren kan worden gebruikt. Fluweel wordt gebruikt voor kleding die het lichaam soms letterlijk van top tot teen bedekt en die door zowel mannen, vrouwen als kinderen wordt gedragen. In huisdecoratie wordt fluweel toegepast in gordijnen en wand- en vloerbedekking, maar ook in de stoffering van meubels.

De tentoonstelling omvat fluweel daterend uit de late vijftiende eeuw tot heden. Er zijn meer dan 100 kledingstukken en stukken textiel te zien, gemaakt van onder andere katoen, linnen, mohair en zijde. Er is wollen fluweel (waarvan een deel door bezoekers mag worden aangeraakt), katoenen fluweel, Kuba-fluweel uit Congo, fluwelen kinderkleding, trouwjurken, en niet te vergeten een brede collectie fluwelen hoeden!

De tentoonstelling is te zien tot/met donderdag 27 juni 2019.

Prentbriefkaart en postzegel van een 19de eeuws schilderij van een vrouw in een fluwelen jasje, Hongarije (TRC 2018.2544).

Prentbriefkaart en postzegel van een 19de eeuws schilderij van een vrouw in een fluwelen jasje, Hongarije (TRC 2018.2544).

Het luxe karakter van fluweel wordt duidelijk gemaakt door een stuk zogenaamd velours d'Utrecht (gemaakt van mohair), en een stuk geperst fluweel, zoals gebruikt in de Tweede Kamer in Den Haag voor een muurdecoratie. Er is  zelfs een staal fluweel zoals gebruikt in de Troonzaal van het Koninklijk Paleis in Madrid.

De tentoonstelling Fijn Fluweel! werd officieel geopend op 22 januari door de Wethouder Culltuur van de Gemeente Leiden, Mevr. Yvonne van Delft. 

Voor een inleiding op fluweel, klik hier. Voor een lijst met alle kledingstukken en textiel die in de tentoonstelling zijn opgenomen, klik hier.

 

De tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door Lunsingh Meubelstoffering en Zitmeubelrestauratie, Leiden.
 
 
 
 
 

501(c)(3)

Er zijn geen vertalingen beschikbaar.

For many of us, the code 501(c)(3) means nothing, but in the US it is very important, it means that financial and object donations to a registered charity can be tax deductable for American tax payers.

From May 2019, the Textile Research Centre, Leiden (TRC Leiden) and the Tracing Patterns Foundation, Berkeley (TPF) will be working together to raise funds for textile studies and textile craftspeople worldwide.

The Tracing Patterns Foundation is a 501(c)(3) non-profit cultural organisation based in California and headed by textile scholar and curator Dr. Sandra Sardjono. All financial and object donations made through the TPF are tax deductible for US tax payers.

Lees meer: 501(c)(3)

 

Fowler Museum Los Angeles: Special exhibition curated by director TRC, 17 March - 18 August 2019

Er zijn geen vertalingen beschikbaar.

Woman's jacket from Syria, late 19th - early 20th cent., front and back (Fowler Museum at UCLA X2018.20.3).

Woman's jacket from Syria, late 19th - early 20th cent., front and back (Fowler Museum at UCLA X2018.20.3).

 

Dressed with Distinction: Garments from Ottoman Syria is the title of a new exhibition at the Fowler Museum in Los Angeles. The exhibition explores the region’s textile production during the late nineteenth and early twentieth centuries, when Syria was an international hub for the trade and production of handwoven cloth.

With a focus on the social and seasonal contexts in which garments were worn by men, women, and children, the exhibition’s presentation of these distinguished textiles enables audiences to engage with Syrian culture and weaving techniques from a bygone era.

The exhibition is curated by Dr. Gillian Vogelsang-Eastwood, Director of the Textile Research Centre (TRC Leiden). The exhibition can be seen until 18th August 2019.

For more information on the exhibition, click here.

 

TRC intensieve textielcursus, 21-25 oktober en herhaald 18-22 oktober 2019

Foto genomen tijdens de TRC Intensieve Textielcursus in april 2017.

Foto genomen tijdens de TRC Intensieve Textielcursus in april 2017.

In 2019 organiseert het TRC weer de intensieve vijfdaagse textilecursussen. De eerstkomende cursus wordt gegeven van 21-25 oktober, en wordt herhaald van 18-22 november 2019. De cursus wordt in 2020 viermaal gegeven: 16-20 maart, 20-24 april, 21-25 september, 19-23 oktober 

Het cursus-programma wordt verzorgd door mevr. dr. Gillian Vogelsang-Eastwood en trekt belangstellenden uit de gehele wereld. De cursus wordt gegeven in het Engels en combineert theorie en praktijk, met een nadruk op het uitproberen van verschillende technieken zoals spinnen, weven en verven, het onderzoeken en analyseren van organische en niet-organische vezels, en het bestuderen van complete stoffen. Het is de bedoeling dat studenten leren wat er precies gebeurt rond de productie van textiel en welke combinaties van technieken kunnen worden gebruikt. Textiel, uit welke tijd of welke cultuur dan ook, kan daardoor beter worden begrepen. Gedurende de cursus wordt gebruik gemaakt van de enorme collectie van kleding en textiel van het TRC. Een recent verslag van de cursus werd geschreven door een deelnemer van het Museum of Fine Art in Belgrado, Servië (November 2018). Klik hier om het lezen.

Lees meer: TRC intensieve textielcursus, 21-25 oktober en herhaald 18-22 oktober 2019

 

Ties to history. A new TRC exhibition for 2020

Er zijn geen vertalingen beschikbaar.

Statue of one of the soldiers in the tomb of the Chinese Emperor Shih Huan Ti (d. 210 BC), wearing a neckband. President Donald Trump's name is shown on a tie label in the background, advertising Trump's fashion line of ties (incidentally, made in China).

Statue of one of the soldiers in the tomb of the Chinese Emperor Shih Huan Ti (d. 210 BC), wearing a neckband. President Donald Trump's name is shown on a tie label in the background, advertising Trump's fashion line of ties (incidentally, made in China).

TRC volunteer, Loren Mealey, writes on Thursday, 3 January 2019:

In our twenty-first century, fashion appears to change every week. A man’s necktie, however, is an accessory that has endured social and cultural transformations for hundreds of years.

The traditional Western necktie has ancient antecedents and forms. The earliest representation of a piece of cloth or another material tied around the neck is a cloth worn by the first emperor of China, Shih Huan Ti, who died in 210 BC.  The accessory was depicted in his mausoleum in Xian, along with 7000 images of his warriors, meticulously carved in terracotta, and each wearing a neck cloth.

In Europe the large ruffs worn by men and women from the mid-sixteenth century for over a hundred years became iconic items in paintings of royalty and affluent merchants. Then came bandanas, bands, bolos, cravats, steinkirks, rabats, ties and all sorts of variations. But from ancient China to the red carpet of fashion shows, this men's wear accessory is consistently associated with identity, power and status.

Lees meer: Ties to history. A new TRC exhibition for 2020

 

TRC Asia week, 13-19 July 2019

Er zijn geen vertalingen beschikbaar.

Boy's apron (locally called a boezel) from the Dutch island of Marken, made from a cotton, indigo resist-dyed Indonesian batik textile with Arabic (style) script, early 20th century (TRC 2009.0048).

Boy's apron (locally called a boezel) from the Dutch island of Marken, made from a cotton, indigo resist-dyed Indonesian batik textile with Arabic (style) script, early 20th century (TRC 2009.0048).

To highlight the theme of the upcoming International Convention of Asia Scholars (ICAS), namely ‘Asia and Europe/Asia in Europe’ (Leiden, 16-19 July), the TRC is organising an Asia Week with a special exhibition and a programme of workshops and lectures.

The exhibition Out of Asia: 2000 years of fascination with Eastern textiles will reflect upon the influence of Asia upon European and Middle Eastern textiles and fashion. It will include both urban garments and regional dress that are made from Chinese, Indian and Indonesian textiles, as well as European and Middle Eastern textiles that have been influenced by Asian and ‘Oriental’ forms. There will also be much older examples of East-West textile connections in the form of silk textile fragments transported two thousand years ago along the Silk Road, and a Central Asian inspired Roman-period textile from Egypt. Other examples date from the eighteenth century to the present day. There will also be a special display of thirteenth century Indian indigo textiles produced for the Middle Eastern market and indirectly that of Europe. The exhibition is open to the public from 1 July until 22 August 2019.

Lees meer: TRC Asia week, 13-19 July 2019

 

Velvet! A luxurious textile in the TRC spotlights. An introduction

Er zijn geen vertalingen beschikbaar.

Postcard of an Hungarian painting by Borsos Jóseph, showing a woman wearing a red velvet jacket  with the same image on an Hungarian postage stamp (TRC 2018.2544).

Postcard of an Hungarian painting by Borsos Jóseph, showing a woman wearing a red velvet jacket with the same image on an Hungarian postage stamp (TRC 2018.2544).

Soft, smooth, silky – these are just some of the terms conjured up by the word velvet, but velvet is much more than a mere soft and silky material and often it is not even smooth!

This brief introduction, spread out over several separate pages  (see below), provides the background to the TRC Gallery Exhibition VELVET!, which opens at the TRC on 22nd January and will be on display until 27th June 2019. All velvets and the illustrations in this and following pages form part of the TRC collection and can be seen, together with many others, at the exhibition.

Velvet is one of the most luxurious textiles that has been produced in Europe and elsewhere, for at least one thousand years. Despite the fact (or perhaps because of it) that it is very expensive to make, in both time and raw materials, velvet became an essential item for any self-respecting royal court or church in Europe and is now made and used in many places throughout the world.

Velvet is used for garments, and may be covering the body literally from head to foot, and is worn by men, women and children. Houses are also decorated with velvets and the soft material has been used for soft-furnishings as well as upholstery – think of the velvet cloth that was placed over a piano or table, not to mention the precious velvet curtains.

 

Lees meer: Velvet! A luxurious textile in the TRC spotlights. An introduction

 

Encyclopedia of Embroidery Series update

Er zijn geen vertalingen beschikbaar.

Preparations for Vol. 8 of the Encyclopedia of Embroidery series, covering the Antarctic, are already well advanced. Martin Hense, the draughtsman for the full series, just completed the first illustration.

Preparations for Vol. 8 of the Encyclopedia of Embroidery series, covering the Antarctic, are already well advanced. Martin Hense, the draughtsman for the full series, just completed the first illustration.

During the last few months the Encyclopedia of World Embroidery series (Bloomsbury Publishing, London), has been gaining momentum. The first volume on embroidery from the Arab World came out in 2016 (see here) and to everyone’s pleasure won the prestigious international award, the Dartmouth Medal.

Since then we have been working hard on volume 2, which is about embroidery from Central Asia, the Iranian Plateau and the Indian subcontinent (see here). The manuscript for this volume has gone to Bloomsbury and the book should appear by the end of 2019. For the Bloomsbury announcement, click here. Once again many people have been helping with advice, suggestions and with providing actual examples of embroidery.

For the next few years, we are planning the following volumes: 3 – Scandinavia and Western Europe; 4 – East and Southeast Asia; 5 – Eastern Europe and Russia; 6- Sub-Saharan Africa; 7- The Americas. 

 

Lees meer: Encyclopedia of Embroidery Series update

 

De TRC online tentoonstellingen

Appliqué uit de Straat van de Tentenmakers, Cairo. TRC 2015.0560.

Appliqué uit de Straat van de Tentenmakers, Cairo. TRC 2015.0560.

Met enige trots presenteert het TRC de eerste negen online tentoonstellingen, van een voorgenomen serie die de enorme collectie van het TRC voor het voetlicht zal brengen. Klik hier om een indruk te krijgen van wat het TRC te bieden heeft.

De negen titels zijn als volgt:

 

 

 

De TRC winkel

Het Textile Research Centre wil iedereen de kans geven om ook zelf de Wereld van Kleding en textiel te ontdekken. We zijn daarom constant bezig om ons winkelbestand uit te breiden en een steeds gevarieerder aanbod te presenteren. U kunt nieuwe en tweedehands boeken kopen, ook over Nederlandse klederdracht, tijdschriften, maar ook voorwerpen uit de hele wereldZo verkopen we geweven Syrische halsbanden voor schapen, kleine Mongoolse geldbuidels, geborduurde Turkse laveldelzakjes met oya versiering, versierde hoofdkapjes uit Afghanistan en nog veel meer prachtige en interessante voorwerpen.

In de winkel kunt u ook materiaal kopen voor het veilig bewaren van uw textiele voorwerpen, zoals zuurvrij papier en zuurvrije dozen, kokers voor het oprollen van textiel, modelhoofden en pruiken om te gebruiken bij het tentoonstellen van hoofddeksels. De TRC winkel verkoopt tevens gereedschap, materiaal en draad voor het spinnen van katoen, voor haak- en borduurwerk, maar ook zijdecoconnen voor het maken van zijdepapier

Een aparte afdeling in het winkelassortiment is een grote verscheidenheid aan kralen voor het maken of restaureren van  traditionele Nederlandse klederdracht, zoals imitatie garnetten, bloedkoraal en git, en allerlei soorten en maten van kraaltjes voor borduurwerk

U kunt alle bovengenoemde produkten kopen in de TRC winkel, Hogewoerd 164, Leiden. Een pinautomaat is uiteraard beschikbaar.

 

Zoek in TRC website

TRC in een notendop

Hogewoerd 164, 2311 HW Leiden. Tel. +31 (0)71 5134144 / +31 (0)6 28830428  info@trc-leiden.nl

Openingstijden: Maandag tot/met donderdag, van 10.00 tot 16.00 uur. Andere dagen alleen volgens afspraak.

Bankrekening: NL39 INGB 0002 9823 59

Toegang gratis, maar een vrijwillige bijdrage is zeer welkom.

TRC Gallery tentoonstelling, 22 jan. - 27 juni 2019: Fijn fluweel!

facebook 2015 logo detail

 

 

Financiële giften

The TRC is afhankelijk van project-financiering en privé-donaties. Al ons werk wordt verricht door vrijwilligers. Ter ondersteuning van de vele activiteiten van het TRC vragen wij U daarom om financiële steun:

Giften kunt U overmaken op bankrekeningnummer NL39 INGB 000 298 2359, t.n.v. Stichting Textile Research Centre.

Omdat het TRC officieel is erkend als een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI), en daarbij ook nog als een Culturele Instelling, zijn particuliere giften voor 125% aftrekbaar van de belasting, en voor bedrijven zelfs voor 150%. Voor meer informatie, klik hier

Voor het overmaken van giften, kunt U ook gebruik maken van Paypal:


Abonneer u op de TRC Nieuwsbrief