Programma van lezingen en workshops, Sokken&Kousen tentoonstelling

Ter gelegenheid van de Sokken&Kousen tentoonstelling, organiseert het TRC een serie lezingen en workshops. Belangstellenden wordt verzocht zich voor deelname tevoren aan te melden op het volgende adres:  Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. . Informatie over de activiteiten wordt regelmatig aangevuld.

 

TRC gesloten op donderdag 3 oktober

De TRC is op donderdag 3 oktober gesloten wegens de traditionele festiviteiten rond de viering van Leidsch Ontzet, in 1574.

 

Amber Butchart at the TRC

Er zijn geen vertalingen beschikbaar.

Amber Butchart at the TRC, 6 September 2019. Photograph: Shelley Anderson

Amber Butchart at the TRC, 6 September 2019. Photograph: Shelley Anderson

On Friday, 13th September 2019, Shelley Anderson wrote:

The TRC recently hosted British dress historian Amber Butchart, who graciously opened our latest exhibition “Socks&Stockings” to a crowded gallery.

“I’ve wanted to visit the TRC for a long time,” she said. “The TRC’s work is amazing. The collection is immense and catalogued better than some much bigger institutions, which is so good for researchers. The fact that it is a teaching collection makes it really special.” She looks forward to coming back and exploring the collection more, and to use items for exhibitions and a book.

A BBC presenter and author, Amber is also known for her own distinctive dress style. For her second lecture on stockings in European fashion history, at the TRC, she wore a green short-sleeved dashiki-like tunic with tights and signature turban. “I’ve always loved old clothes,” she said, recalling shopping with her mother as a child in charity shops and jumble sales. “I loved rummaging around. I wasn’t interested in fashion or fashion magazines—in fact, if something was on trend I immediately didn’t like it.”

After studying literature at university, she got a job at her favourite vintage shop, where she spent her lunch breaks reading about vintage clothes. She worked there seven years, buying, researching and writing about vintage clothes, then decided to go back to university to study history and fashion.

Lees meer: Amber Butchart at the TRC

 

Sampler by Mary Anne McMurray dated 1866

Er zijn geen vertalingen beschikbaar.

Sampler made by Mary Anne McMurray in 1866, Ireland (TRC 2019.2023).

Sampler made by Mary Anne McMurray in 1866, Ireland (TRC 2019.2023).

On Thursday, 12th September 2019, Gillian Vogelsang wrote:

The TRC Leiden has just acquired a sampler (TRC 2019.2023) worked in 1866 by a girl called Mary Anne McMurray, who went to the Mullabrack Church School, in Co. Armagh, Northern Ireland.

Mary Anne McMurray may be a girl with the same name who was born in Drumachee, near Mullaghbrack, in 1856. This would make her ten years old when the sampler was stitched. The stitching, it should be added, is consistent with embroidery of a school girl of that age. If this identification is correct, then she went on to marry Wallace Coburn (1828-1906) and had three children. She died in 1897 at the age of 41 and was buried in Lisnadill, Northern Ireland.

Mullabrack Church School was a Protestant primary school in the town of Mullabrack. The building still exists, but no longer used as a school.

Lees meer: Sampler by Mary Anne McMurray dated 1866

 

Sokken&Kousen. Een wereld vol verrassingen. De nieuwe TRC tentoonstelling, vanaf 5 september tot/met 19 december

Wollen gebreide kousen van de Turkmenen in Iran, 1999, TRC 1999.0130a-b.

Wollen gebreide kousen van de Turkmenen in Iran, 1999, TRC 1999.0130a-b.

Elke ochtend trekken we ze aan, die sokken. Vaak denken we er niet eens aan. Maar achter de ogenschijnlijk gewone sok zit een wereld vol verrassingen. Wist je dat men in Tadzjikistan de meest kleurrijke sokken van bijna een meter lang en een halve meter breed breit? En dat in het Midden-Oosten sokken vanaf de teen omhoog worden gebreid, terwijl we in Europa de gewoonte hebben om bovenaan te beginnen? En dat handgebreide sokken weer erg populair zijn geworden?
 
Een belangrijke aanleiding voor de tentoonstelling zijn de zijden kousen die werden gevonden in een wrak uit het midden van de zeventiende eeuw, ontdekt voor de kust van Texel in het noorden van Nederland. Deze met de hand gebreide kousen werden het onderwerp van een speciaal project onder leiding van Chrystel Brandenburgh om de technieken te bestuderen die werden toegepast om deze ultrafijne kousen te breien.
 
Het project wordt gesponsord door het Prins Bernard Cultuurfonds. De tentoonstelling, naast voorbeelden van gebreide sokken uit de hele wereld,  toont het verhaal van het project en de met de hand gebreide kousen gemaakt door een groep toegewijde en bekwame breiers die de zijden kousen uit de zeventiende eeuw hebben gereconstrueerd.

Lees meer: Sokken&Kousen. Een wereld vol verrassingen. De nieuwe TRC tentoonstelling, vanaf 5 september tot/met 19 december

 

Hand & Lock, London

Er zijn geen vertalingen beschikbaar.

The London based firm of Hand & Lock has been producing embroideries for court and military uniforms, and diplomatic and religious garments, since 1767.

From their current premises at 86 Margaret Street, Fitzrovia, London, they are still actively involved in producing and teaching embroidery, especially with gold and silver thread.

TRC has long been collaborating with Hand & Lock, and they recently donated a series of replicas of insignia for chivalric orders, some of which worn by the famous British admiral, Horatio Nelson (see here for more information). The latest issue of their journal, Hand & Lock, contains an article about the TRC (pp. 83-86). A PdF version of the article can be downloaded here.

To purchase this issue of Hand & Lock, please go to the attached web address.

 

Visiting some museums in Jerusalem

Er zijn geen vertalingen beschikbaar.

On Tuesday, 30th July 2019, Gillian Vogelsang wrote:

Last Sunday we visited the Holocaust Museum (Yad Vashem), a moving experience because it was so personal. It was about a generation and more of people who vanished. Many of the chronological themes were explained via objects such as photographs, travel documents, letters, a battered watch or a broken toothbrush. Other stories were told via garments, such as a blouse taken from a mound that was recognised as having belonged to a friend and neighbour, a pit full of shoes, yellow Stars of David, and most telling, the blue and white striped garments worn in the camps. This museum really shows how clothing can be used to tell hard stories and pass on messages and emotions.

Lees meer: Visiting some museums in Jerusalem

 

Thoughts in Jerusalem

Er zijn geen vertalingen beschikbaar.

Street scene in the Jerusalem bazaar, 29 July 2019. Photograph Willem Vogelsang.

Street scene in the Jerusalem bazaar, 29 July 2019. Photograph Willem Vogelsang.

On Monday, 29th July, Gillian Vogelsang wrote from Jerusalem:

The last two weeks have been quite a time, both at the TRC Leiden itself and for myself. It has included the Out of Asia programme in Leiden, between 14 and 19 July. A few days later I took part in a symposium at Leicester University about science and archaeological/historical textiles, and now with Willem we have a few days in the old city of Jerusalem (a holiday, of sorts).

A theme of all these events, which became clear to me the last few days, has been the passing down of knowledge and community identity through crafts, rather than solely by the written word (a skill that was long in the hands of a few, elite men).

It has left me a little sad, as it is clear that conflicts, changes in communication (spending time on telephones and watching tv), technology (computer driven machines) and that dreaded word globalization have broken the lineage of generations of craft knowledge, which will never come back.

Lees meer: Thoughts in Jerusalem

 

Weekend workshop: Wat is kant? 31 aug. - 1 sept. 2019

Detail van een doopjurk gemaakt van Brussels kant  c. 1820. TRC 2014.0831.

Detail van een doopjurk gemaakt van Brussels kant c. 1820. TRC 2014.0831.

Kant is één van de fijnste stoffen die door de mens kan worden gemaakt. Kant wordt al eeuwenlang in verschillende vormen gefabriceerd, en deze verschillen weerspiegelen veranderingen in levenswijze, mode en technologie. Maar er zijn nog heel veel vragen. Zoals: wat is nu eigenlijk kant? Hoe wordt het gemaakt? Hoe kun je de verschillende vormen onderscheiden? Dit zijn enkele van de vragen (en er zijn er nog veel meer) die we hopen te beantwoorden op deze tweedaagse cursus.

Het doel van de cursus, die een herhaling is van een succesvolle cursus die in november 2017 en september 2018 is gegeven, is om de deelnemers in staat te stellen de beginselen van kant-productie te begrijpen, en om de verschillende gereedschappen en vormen van kant te bekijken en bestuderen.

De eerste dag is gewijd aan de identificatie van de voornaamste typen van kant, met inbegrip van appliqué en geborduurd kant. Dit deel van de cursus omvat ook praktisch werk. De tweede dag wordt besteed aan de identificatie van allerlei voorbeelden van kant, en het zelf maken van enkele stukjes kloskant.

Deelnemers zullen allerlei soorten kant uit de collectie van het TRC kunnen bestuderen, sommige daarvan zijn zeer uitzonderlijk. De cursus wordt gegeven door Olga Ieromina, een kantklosser en conservator van de TRC kant-collectie. Als u zelf enige stukken kant tijdens de cursus wilt laten bestuderen, aarzel dan niet deze mee te nemen. 

Datum: 31 augustus en 1 september 2019. Tijd: 10.00 – 16.00. Plaats: TRC Leiden, Hogewoerd 164, 2351 HW Leiden. Docent: Olga Ieromina. Taal: English. Registratie tevoren is verplicht ( Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. ). Kosten: 175 euro. Aantal deelnemers: maximaal 8.

Lees meer: Weekend workshop: Wat is kant? 31 aug. - 1 sept. 2019

 

De TRC online tentoonstellingen

Handwerklieden in de Straat van de Tentmakers, Cairo, Egypte.

Handwerklieden in de Straat van de Tentmakers, Cairo, Egypte.

Met enige trots presenteert het TRC de eerste elf online tentoonstellingen, van een voorgenomen serie die de enorme collectie van het TRC voor het voetlicht zal brengen. Onlangs hebben we de online tentoonstelling over kant (Lace identification: 7 examples) opengesteld. Alle online tentoonstellingen zijn gebaserd op de TRC Collectie en op TRC tentoonstellingen in het verleden. Tentoonstellingen kunnen op verzoek worden uitgeleend aan musea of andere geschikte lokaties. Als u belangstelling heeft, neemt u dan Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. met ons op.

Klik hier om een indruk te krijgen van wat het TRC te bieden heeft.

De elf titels zijn als volgt:

 

 

 

A Russian ribbon with a history

Er zijn geen vertalingen beschikbaar.

A St. George ribbon, produced and distributed in Russia to mark the end of World War II (May 2019). TRC collectiom

A St. George ribbon, produced and distributed in Russia to mark the end of World War II (May 2019). TRC collectiom

On Saturday, 18th May 2019, TRC volunteer Shelley Anderson wrote:

I visited St. Petersburg (Russia) on a national holiday. Victory Day, 9 May, celebrates the end of the Second World War, or, as it’s known in Russia, the Great Patriotic War. Millions had gathered in St. Petersburg to participate in a massive parade. Many carried placards with photographs of relatives who had fought and died during the war and the brutal siege the city had suffered. You could spot some people in 1940s-style military uniforms. Thousands of people also wore a ribbon on their chest.

I was curious about this wide ribbon, tied in a bow. It’s called the Saint George ribbon, after a patron saint of Russia, and has three black stripes and four orange ones. It is worn on the left side, closest to the heart, as a symbol of respect for those who  died during the war and as a symbol of pride in being Russian. Its history goes back to 1769, when Empress Catherine the Great first established the prestigious military decoration, the Order of St. George. The black stripe symbolised gun powder, while the orange symbolised the fire of war.

Lees meer: A Russian ribbon with a history

 

501(c)(3)

Er zijn geen vertalingen beschikbaar.

For many of us, the code 501(c)(3) means nothing, but in the US it is very important, it means that financial and object donations to a registered charity can be tax deductable for American tax payers.

From May 2019, the Textile Research Centre, Leiden (TRC Leiden) and the Tracing Patterns Foundation, Berkeley (TPF) will be working together to raise funds for textile studies and textile craftspeople worldwide.

The Tracing Patterns Foundation is a 501(c)(3) non-profit cultural organisation based in California and headed by textile scholar and curator Dr. Sandra Sardjono. All financial and object donations made through the TPF are tax deductible for US tax payers.

Lees meer: 501(c)(3)

 

TRC intensieve textielcursus, 21-25 oktober en herhaald 18-22 oktober 2019

Foto genomen tijdens de TRC Intensieve Textielcursus in april 2017.

Foto genomen tijdens de TRC Intensieve Textielcursus in april 2017.

In 2019 organiseert het TRC weer de intensieve vijfdaagse textilecursussen. De eerstkomende cursus wordt gegeven van 21-25 oktober, en wordt herhaald van 18-22 november 2019. De cursus wordt in 2020 viermaal gegeven: 16-20 maart, 20-24 april, 21-25 september, 19-23 oktober 

Het cursus-programma wordt verzorgd door mevr. dr. Gillian Vogelsang-Eastwood en trekt belangstellenden uit de gehele wereld. De cursus wordt gegeven in het Engels en combineert theorie en praktijk, met een nadruk op het uitproberen van verschillende technieken zoals spinnen, weven en verven, het onderzoeken en analyseren van organische en niet-organische vezels, en het bestuderen van complete stoffen. Het is de bedoeling dat studenten leren wat er precies gebeurt rond de productie van textiel en welke combinaties van technieken kunnen worden gebruikt. Textiel, uit welke tijd of welke cultuur dan ook, kan daardoor beter worden begrepen. Gedurende de cursus wordt gebruik gemaakt van de enorme collectie van kleding en textiel van het TRC. Een recent verslag van de cursus werd geschreven door een deelnemer van het Museum of Fine Art in Belgrado, Servië (November 2018). Klik hier om het lezen.

Lees meer: TRC intensieve textielcursus, 21-25 oktober en herhaald 18-22 oktober 2019

 

Ties to history. A new TRC exhibition for 2020

Er zijn geen vertalingen beschikbaar.

Statue from the tomb of the Chinese emperor Qin Shi Huang (died c. 210 BC) of a terracotta soldier with neckband. In the background a tie label from President Donald Trump's fashion line of ties (coincidentally made in China).

Statue from the tomb of the Chinese emperor Qin Shi Huang (died c. 210 BC) of a terracotta soldier with neckband. In the background a tie label from President Donald Trump's fashion line of ties (coincidentally made in China).

TRC volunteer, Loren Mealey, writes on Thursday, 3 January 2019:

In our twenty-first century, fashion appears to change every week. A man’s necktie, however, is an accessory that has endured social and cultural transformations for hundreds of years.

The traditional Western necktie has ancient antecedents and forms. The earliest representation of a piece of cloth or another material tied around the neck is a cloth worn by the first emperor of China, Shih Huan Ti, who died in 210 BC.  The accessory was depicted in his mausoleum in Xian, along with 7000 images of his warriors, meticulously carved in terracotta, and each wearing a neck cloth.

In Europe the large ruffs worn by men and women from the mid-sixteenth century for over a hundred years became iconic items in paintings of royalty and affluent merchants. Then came bandanas, bands, bolos, cravats, steinkirks, rabats, ties and all sorts of variations. But from ancient China to the red carpet of fashion shows, this men's wear accessory is consistently associated with identity, power and status.

Lees meer: Ties to history. A new TRC exhibition for 2020

 

Zoek in TRC website

TRC in een notendop

Hogewoerd 164, 2311 HW Leiden. Tel. +31 (0)71 5134144 / +31 (0)6 28830428  info@trc-leiden.nl

Openingstijden: Maandag tot/met donderdag, van 10.00 tot 16.00 uur. Andere dagen alleen volgens afspraak. Wegens vakantie gesloten tot 11 augustus.

Bankrekening: NL39 INGB 0002 9823 59, t.a.v. Stichting Textile Research Centre.

Toegang gratis, maar een vrijwillige bijdrage is zeer welkom.

TRC Gallery tentoonstelling, 5 sept. - 19 dec. 2019: Sokken&Kousen

facebook 2015 logo detail

 

 

Financiële giften

The TRC is afhankelijk van project-financiering en privé-donaties. Al ons werk wordt verricht door vrijwilligers. Ter ondersteuning van de vele activiteiten van het TRC vragen wij U daarom om financiële steun:

Giften kunt U overmaken op bankrekeningnummer NL39 INGB 000 298 2359, t.n.v. Stichting Textile Research Centre.

Omdat het TRC officieel is erkend als een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI), en daarbij ook nog als een Culturele Instelling, zijn particuliere giften voor 125% aftrekbaar van de belasting, en voor bedrijven zelfs voor 150%. Voor meer informatie, klik hier

Voor het overmaken van giften, kunt U ook gebruik maken van Paypal:


Abonneer u op de TRC Nieuwsbrief