payday loans

TRC Blog: Textile Moments

Imitation tapestries in the Villa d'Este near Rome, Italy

Fresco, or imitation tapestry, showing a hunting scene, in the Villa d'Este, Italy, late sixteenth century.

Fresco, or imitation tapestry, showing a hunting scene, in the Villa d'Este, Italy, late sixteenth century.

Two days ago Gillian and I spent a glorious Boxing Day at the Villa Hadriani and the Villa d'Este, both located some kilometres east of Rome. The Villa d'Este is particularly known for its gardens and many (some five hundred) fountains. The buildings and gardens all date to the second half of the sixteenth century; a curious twist of history is the fact that the architect of the Villa and its gardens used the ruins of the Villa Hadriani for inspiration, and for cheap building materials. Cheap? Well, not all of it. The costly coloured marble used by the Romans was equally costly, if not more so, in the sixteenth century. Admittedly, it was more or less free for grabs. The gardens are indeed spectacular.

But what struck us most inside the house were the frescoes. All the rooms, and there are many of them, are decorated with beautiful paintings of hunting scenes, mythological and legendary events, etc. These all the more underlined their use as a relatively cheap replacement for costly tapestries. Many of the frescoes in the House were clearly painted in imitation of tapestries, together with folded and draped edges, tassels, etc. It is evident that there is a close link between the cartoons used for the tapestries and those used for the frescoes at the Villa d'Este (and probably also elsewhere).

Gillian and Willem Vogelsang, 28 December 2016

   

Borduurwerk in Nepal, I

Een bijdrage van Esmeralda Zee, ‘ vriend’ van het TRC. Zij verblijft een aantal weken in Nepal. Hier volgt haar eerste verslag.

Vlak voordat we uit Nederland vertrokken kreeg ik van Gillian Vogelsang, directeur TRC, het verzoek om wat achtergrondinformatie te verzamelen over borduurwerk in Nepal. Dus toen wij in de Nepalese hoofdstad Kathmandu aankwamen keek ik met ‘borduur-ogen’ om mij heen. Op de eerste dag gingen wij naar de beroemde Swayanbunath tempel. Onderweg liepen we langs een smal pad, waar allemaal kleine, overdekte marktkraampjes stonden, die allerlei kettingen, sieraden, beeldjes en toeristensnuisterijen verkochten. Tot mijn grote verrassing, en kijkend met mijn ‘borduurogen’, was er ook een kraampje waar een 63- jarige man, Ram Chandra geheten, op een borduurraam aan het borduren was. Het bleek een speciale Indiase borduurtechniek te zijn, waarbij je met een speciale naald kleine lusjes vlak naast elkaar door de dunne, katoenen stof heen duwt. Die lusjes worden dan later met een scherpe platte schaar tegelijk afgeknipt, zodat er een soort fluweelachtig effect ontstaat. Door ook nog de lengte van de afgeknipte lusjes te variëren ontstaat er een reliëf. De afbeeldingen bestonden uit religieuze onderwerpen, zoals de god van de wijsheid, Ganesha met een olifantenhoofd en de zoon van Vishnu.

Ram Chandra had de techniek indertijd van zijn vader geleerd en nu hij met pensioen was vond het het een goede tijdsbesteding. Hij verkocht ook papieren patronen, losse speciale borduurnaalden, losse gekleurde kluwen zijde en grote houten, ronde borduurramen. Zijn zoon had er geen belangstelling voor en verdiende op een voor hem gemakkelijker manier geld, namelijk in de meubelhandel. Ik maakte een aantal foto’s en video-opnames, kocht zijn eigen borduurraam met een onafgemaakt patroon van een pauw (lang leven), een aantal borduurnaalden, patronen en kluwen zijde, een Ganesha- én pauwen-afbeelding en prijsde mijzelf buitengewoon gelukkig dat ik al de eerste dag zoveel succes geboekt had in het onderzoek. Toen ik na het weekeinde terugkwam om hem nog wat te vragen, had hij intussen al zijn borduurramen en veel kluwen van zijde en patronen verkocht en was bezig de aan mij verkochte Ganesha-afbeelding opnieuw te borduren…….. Dus er bleek hier nog belangstelling voor te zijn!

Toen we twee dagen later de enorme Bodanath stoepa bezochten, in het oosten van Kathmandu, zag ik in een van de talloze toeristenwinkeltjes die rondom de stoepa staan, machinaal geborduurde artikelen, zoals beursjes, tasjes, tot en met grote reistassen toe, geborduurd op synthetisch suède. Deze Kashmir-achtige techniek, bestaande uit patronen in fijne kettingsteek, wordt door mannen op een trapmachine geborduurd in een dorpje vlakbij Kirtipur, twee uur met de auto ten oosten van Kathmandu. Helaas wilde men mij niet de naam van het dorpje vertellen, waarschijnlijk bang dat ik zakelijke exportbedoelingen had…..

In Thamel, dé toeristenwijk van Kathmandu, bestaande uit smalle straatjes met aaneengeregen winkeltjes voor toeristen, reisbureautjes, exportbedrijfjes, hotelletjes en eethuisjes, ontdekte ik nog kledingwinkels die in kettingsteek, machinaal- én handgeborduurde sjaals, jurken en jasjes verkochten, geïmporteerd uit de Indiase provincie Kashmir, in felle kleuren en met grote bloemmotieven. De kwaliteit verschilde enorm. Sommige jurken waren karig geborduurd en andere overdadig. Helaas waren de jurken vaak kuit- tot enkellang. De prijzen van de jasjurken varieerden van 80 tot 800 euro, afhankelijk van stofkwaliteit en fijnheid, en de kwaliteit van het borduursel.

Esmeralda Zee, 16 december 2016

   

Santa Maria Maggiore, Rome

Linen garment, ascribed to St. Jerome (d. 420), with lampas weave decoration in the shape of a cross, housed in the Museum of the Basilica of St. Maria Maggiore, Rome.

Linen garment, ascribed to St. Jerome (d. 420), with lampas weave decoration in the shape of a cross, housed in the Museum of the Basilica of St. Maria Maggiore, Rome.

Yesterday afternoon, Gillian and I, just arrived in Rome, went to see the Basilica of Santa Maria Maggiore. This time we had the chance to see the beautiful thirteenth century mosaics in the loggia above the entrance, and Bernini's floating, spiral staircase. What an extraordinary construction! Most interesting, from our point of view, was the Museum, which we had never had the chance to visit during our previous trips to Rome. It is located underneath the basilica, and you actually have to go outside to go down into the entrance hallway. What a magnificent collection of items, including some stunningly beautiful ecclesiastical vestments. But also a simple garment ascribed to St Jerome (who died in AD 420), the man who allegedly translated the Bible into Latin (the Vulgata text). He also happens to be buried in the same church. It is a simple linen vestment, but decorated with a cross applied to the chest and made of two small bands of very expensive (certainly in the fifth century) silk lampas weave. We also saw a reliquary with textiles and presumably remains attributed to Thomas Beckett (assassinated in Canterbury in 1170). And then the many chasubles, copes, stolas, etc., many of them exquisitely decorated with gold thread embroidery. These ranged in date from the sixteenth to the nineteenth centuries. There was even a pontifical outfit dating to the nineteenth century.

We bought a little booklet with the title Guide to the Museum of the Patriarchal Basilica of St. Mary Major, written by Monsignor Michal Jagosz (2003).

Gillian and Willem Vogelsang, 25 December 2016

   

Another Marken design, from 1895

There is another chart of a Marken design (click here), further to the two that we published yesterday. This one has been worked on the front of a bodice (locally known as a kraplap), with a design of a stylised tree with birds. The bodice forms part of the TRC collection (TRC 2016.0437g) and was acquired in 2016 (Kircher collection). The date (1895) is added on both sides of the stem, and the initials are placed underneath. The embroidery is carried out in cross stitch using a black silk thread. Unusually, the ground material has a complex woven design, which must have made it difficult to embroider.

Embroidered bodice (kraplap) from the island of Marken, the Netherlands, dated 1895.

Embroidered bodice (kraplap) from the island of Marken, the Netherlands, dated 1895.

 

   

Embroidery charts for Marken curtain design

The two attached charts are based on designs from two curtains that originate from the fishing village of Marken in northern Holland. The curtains date to the late nineteenth century. They were made from hand woven linen cloth (even weave), and embroidered using a slightly twisted dark brown silk thread. The designs were worked in cross stitch and Holbein (double running) stitch. One design (click here) represents a pair of girls holding birds, and they are standing on either side of a tree (TRC 2016.1379). The pattern is a very old form and illustrates a tree of life motif. The second pattern (click here) is a stylised bunch of flowers (TRC 2016.1378). The two curtains were donated to the TRC by Mrs. M. Kircher in April 2016 and form part of an extensive collection of European embroideries.

Design of girls and birds from the island of Marken, the Netherlands

Design of girls and birds from the island of Marken, the Netherlands

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Flower design from the island of Marken, the Netherlands

Flower design from the island of Marken, the Netherlands

 

 

 

 

 

 

   

Page 4 of 27

TRC in a nutshell

Hogewoerd 164, 2311 HW Leiden. Tel. +31 (0)71 5134144 / +31 (0)6 28830428   info@trc-leiden.nl

Opening times: Monday to Thursday: 10.00-16.00 hrs, other days by appointment.

Bank account number: NL39 INGB 0002 9823 59

Gallery exhibition, 3 April - 29 June: From Kaftan to Kippa

Entrance is free, but donations are always welcome !

facebook 2015 logo detail

 

 

Financial gifts

The TRC is dependent on project support and individual donations. All of our work is being carried out by volunteers. To support the TRC activities, we therefore welcome your financial assistance: donations can be transferred to bank account number NL39 INGB 000 298 2359, in the name of the Textile Research Centre, Leiden. Since the TRC is officially recognised as a non-profit making cultural institution (ANBI), donations are tax deductible for 125% for individuals, and 150% for commercial companies. For more information, click here
 
Financial donations can also be made via Paypal: